
Як негативні інтервенції батьків впливають на дітей
Батьківський виховний вплив формує особистість дитини. Часто, якщо батьки отримують не те, що очікували, вони звинувачують у всіх бідах власних дітей. Основними негативними інтервенціями батьків є: примус, при соромлення, оцінювання та обмеження. Які наслідки вони мають для дитини та яка альтернатива у вихованні?
Негативна інтервенція
батьків |
Батьківське послання
дитині |
Наслідки для дитини | Альтернатива у вихованні |
ПРИМУС | «Ти сама не можеш! У тебе нема власної волі, контролю, досвіду, розуму, а в мене є! Тому я замінюю твою внутрішню волю своєю!» | У душі дитини виникає внутрішній конфлікт, розвивається покірність, потреба у постійному контролі, мазохізм – звичка страждати і терпіти | Чітко окреслювати власну батьківську позицію, проявляти належну батьківську владу – визначати та приймати почуття дитини |
ПРИСОРОМЛЕННЯ | «Ти погана, нестерпна, я бачу тебе наскрізь, від мене нічого не приховаєш, всі твої бажання та дії аморальні!» | Особистість дитини розщеплюється, вона починає проявляти девіантну поведінку | Приймати дитину такою,як вона є – з усіма недоліками та позитивними рисами |
ПОКАРАННЯ ТА НАСИЛЛЯ | «Я зроблю тобі боляче, принижу за те, що ти змусила мене хвилюватися, нервувати, тривожитись. Я хочу, щоб ти назавжди запам’ятала, наскільки погано вчинила..» | Дитина стає агресивною, у неї з’являються поведінкові тенденції насильника, формується жертовно-мазохістська модель особистості. | Визначати межі, обговорювати проблемні ситуації, домовлятися та за потреби йти на компроміси |
ПОГРОЗИ | «Якщо не слухатимешся, ми відмовимось бути твоїми батьками, тільки хороші діти заслуговують на те, аби про них піклувались, а ти не заслуговуєш..» | Тотальна недовіра та знецінення. Дитина схильна до віктимності чи спів залежності, у неї з’являються суїцид альні нахили та фобії | Привласнювати батьківську позицію і владу, зберігати спокій, бути упевненими та непохитними під час прийняття рішень |
ОБМЕЖЕННЯ | «Тобі всього вистачає!. Ліпше, щоб у тебе було менше іграшок, друзів.. Тобі не потрібно їх так багато…» | У дитини виникають залежності, вона вчиться маніпулювати | Створювати умови для насиченого життя дитини |
КРИТИКА | «Ти навіть не знаєш, де помилилась,ти невміла та неспроможна….» | Дитина стає залежною від чужої думки, у неї розвиваються фобії, тривожність.. | Навчати дитину об’єктивно оцінювати власну діяльність – формувати адекватну самооцінку |
ВКАЗІВКИ | «Ти не можеш визначити, чим тобі зайнятися, що відчувати, як поводитись…» | Дитина стає інфантильною, пасивною, залежною та покірною, або ж навпаки, демонструє бунтівну поведінку | Давати дитині змогу самій обирати.. |
ПРИНИЖЕННЯ | «Власним невдоволенням я принижую і залякую себе, аби звільнитись від болю і тривоги та заспокоїтись, а ти почувалася винною у цьому..» | У дитини формується низька самооцінка та жертовність; вона стає схильною до насильства, садизму | Ставитись з повагою до дитини |
ПОХВАЛА ЯК ЗВОРОТНИЙ БІК КРИТИКИ | «Я помічаю тебе лише тоді, коли ти чемно поводишся. Коли робиш щось хороше, то це тішить мене…» | Дитина стає залежною від зовнішніх оцінок, у неї з’являються фобії, розвивається істеричність, нарцисизм.. | Цікавитись, запитувати, давати дитині змогу самостійно оцінювати власну поведінку та вчинки… |
ІГНОРУВАННЯ | «Коли ти погано поводишся, я тебе ігнорую. Я хороший батько, а ти погана дитина, тому страждай, поки не вибачишся…» | У дитини розвивається пасивна агресія, конформізм, істеричність, маніпуляції, інфантильність |
Проявляти власні почуття |