Поради учням

«Як удосконалити навички ефективної організації дозвілля»

Катерина Герасимова,

учениця 31 групи

БНВО «Ліцей – МАН»

 

«Уміння розумно використати дозвілля – вищий рівень цивілізованості»

Бертран Рассел

Дозвілля – це частина вільного від навчання часу, відведена для опанування особистістю додатковими знаннями, вміннями, навичками у різних сферах людської життєдіяльності. Ще в античні часи видатні особистості розуміли й усвідомлювали цінність вільного часу, дозвілля. Зокрема, давньоримський політичний діяч, видатний оратор, філософ та літератор Марк Туллій Цицерон зауважував: «Я ніколи не буваю таким зайнятим, як у години свого дозвілля».

На тому, що не кожна людина спроможна усвідомлено й ефективно використовувати вільний час, акцентував британський філософ, логік, математик, громадський діяч Бертран Рассел. Багатьом продуктивно організувати вільний час істотно заважають так звані «пожирачі часу» – хронофаги, які відволікають від вирішення завдань. До них належать справи, на які людина витрачає надмірну кількість часу, нехтуючи низкою не менш важливих занять. Зокрема, активними «пожирачами часу», які, до того ж,   негативно впливають на здоров’я людини, є надмірне перебування в мережі Інтернет (зокрема, в соцмережах) та багатогодинний перегляд телевізійних передач. Для ефективного проведення вільних годин потрібно позбавитися або обмежити себе у «марнотратних» справах, тобто таких, які забезпечують марнування часу.

Для правильної організації вільного часу потрібно почати із розпорядку дня. Чітке визначення завдань на день та планування часу на їх виконання  допомагає побачити цілісну картину дня і кількість вільного часу, який залишився для задоволення певних потреб. Режим сприяє якісному й послідовному виконанню справ, організовує людину, розвиває її вміння планувати. Якщо людина ще не готова складати розпорядок дня погодинно, то варто почати із записування планів на день. Якісне виконання хоча б половини запланованого – уже успіх!

Прокрастинація – це проблема, з якою зустрічалася майже кожна людина. Вона супроводжується постійним відкладанням справ на майбутнє, бездіяльністю, яка призводить до незворотної втрати цінного вільного часу. Щоб позбавитися такого неприємного явища, для початку потрібно планомірно розподілити виконання різних справ у часі, а не намагатися робити всі справи одразу й у великому обсязі. Варто чітко визначитися із завданням, яке доведеться виконувати. Потім потрібно розкласти це завдання на декілька пунктів, які будуть психологічно полегшувати сприйняття людиною певного завдання, перетворювати його в цілком можливу й неважку для виконання справу.

Не  менш важливим чинником, який заважає змістовно проводити вільний час, є відсутність мотивації, зумовлена невмінням визначати життєві цілі та визначати завдання для їх реалізації. Людина не знає для чого їй займатися певним видом діяльності у вільні години, не розуміє їх цінності. Щоби  усвідомити важливість і необхідність дозвілля, потрібно почати з найменшого: читати біографії відомих людей, аналізувати їх, намагатися зрозуміти, що потрібно робити для досягнення своєї мети. Також варто почитати книги або статті про тайм менеджмент (раціональне використання часу), поговорити з рідними, друзями або ж поспілкуватися з психологом на цю тему та зробити певні висновки.

Важливими є відчуття відповідальності й самоконтролю. Для того, аби розвивати ці якості, потрібно правильно організувати мікросвіт навколо себе, не відкладати виконання дрібних справ («все починається з малого»), навчитися визначати пріоритети й бути позитивно налаштованим. Охайне й упорядковане розміщення важливих і не важливих «речей» у голові людини, гармонія її зовнішнього вигляду і внутрішнього світу є суттєвими чинниками, що впливають на якість годин дозвілля.

Ще в другій половині ХVІІІ ст. один із засновників США, політичний діяч, дипломат, вчений, письменник, журналіст, видавець Бенджамін Франклін наголошував: «Якщо хочеш мати дозвілля, не витрачай час даремно». У цій пораді – і відповідальність, і самоконтроль, і усвідомлення цінності вільного часу, і життєва цілеспрямованість – і все це не пусті слова, а їх реалізація у тих соціальних ролях, які виконував Б.Франклін, маючи надзвичайно високий рівень дозвіллєвої кваліфікації.

Бажання пізнати себе, беручи участь у різних видах діяльності, пошук внутрішній і пошук дозвіллєвих сфер, у яких сповна можна виявити власні приховані потенційні можливості – це перший крок для підвищення рівня дозвіллєвої кваліфікації. Найголовніше – це прийняти й ухвалити власне рішення. Потрібно поцікавитися, які культурно-дозвіллєві та дозвіллєво-ігрові соціальні інститути є у населеному пункті – великому місті, містечку чи селі, визначитися з напрямом діяльності, що стане головною у години дозвілля, приноситиме задоволення, сприятиме самопізнанню, самореалізації, професійному самовизначенню.

Багато людей бояться пробувати щось нове, невпевнені у своїх силах, бояться невідомості та невдач. У такому випадку варто усвідомити одну річ: життя надто коротке аби боятися робити те, до чого прагне душа, а невдачі властиві кожному. Успіх неможливий без великої кількості роботи над собою, старань, злетів і падінь. Це найголовніші його складові. Також варто пам’ятати, що наші можливості не обмежуються якимись конкретними видами діяльності. Аби знайти ту справу, яка справді буде приносити задоволення, надихати та розвивати, варто спробувати десяток інших.

Отже, ефективна організація вільного часу потребує дотримання таких елементарних порад:

  • обмежити себе в заняттях, які сприяють марнуванню вільного часу;
  • завжди пам’ятати про мотивацію (для чого я це роблю, наскільки ця справа є важливою для мене, яку життєву мету я реалізую, чого досягну особисто: які знання опаную, якими навичками оволодію, які здібності удосконалю…);
  • складати план виконання необхідних справ на день, тиждень, місяць;
  • позбавитися від прокрастинації;
  • намагатися бути більш відповідальним, контролювати себе;
  • дотримуватися порядку, зорганізувати навколишній простір;
  • визначитися з видом діяльності, якій хочеш присвятити години вільного часу;
  • здійснити пошук культурно-дозвіллєвих установ, які, надаючи послуги, задовольнять освітні, творчі чи інші соціально значимі потреби, забезпечать зайнятість у певному виді діяльності;
  • позбутися страху та вільно, упевнено й сміливо крокувати до досягнення своїх мрій!

А мрії завжди збуваються, якщо до майбутнього почати крокувати сьогодні.

 

 

 

Білоцерківське навчально-виховне об'єднання ЛІЦЕЙ- Мала Академія Наук


Ми в соціальних мережах
Корисні посилання