ІНФОРМАЦІЯ БАТЬКАМ ПРО КОМПЮТЕРНУ ЗАЛЕЖНІСТЬ ДІТЕЙ

Чому потрібно розвивати внутрішній контроль дитини та привчати її до відповідальної поведінки під час роботи з комп’ютером? Відповідь очевидна: з  метою особистої безпеки, тому що дитина настільки «занурюється у віртуальний світ», що почувається невпевнено та незручно у різних  реальних життєвих ситуаціях.

Психологи виділяють три стадії комп’ютерної залежності:

На першій стадії через захоплення новою грою чи написанням блогу людина перестає займатися рештою повсякденних справ, поступово віддаляючись від родичів та друзів, залишаючи пріоритет за «всесвітньою павутиною».

На другій стадії симптоми накопичуються, мов сніговий вал. Якщо людину силоміць позбавити доступу до мережі, вона переживатиме почуття, схожі на «ломку»: у неї порушується увага, знижується працездатність, з’являються нав’язливі думки, безсоння, аж до повної відмови від сну, різко зростає потяг до стимуляторів – кави, цигарок, спиртних напоїв.

Третя стадія – соціальна дезадаптація. Користувач фактично перестає отримувати задоволення від ігор чи спілкування в чатах, але продовжує «висіти» на сайтах за звичкою.

Початкові сигнали виникнення Інтернет-залежності:

  • Нав’язливе прагнення постійно перевіряти електронну пошту;
  • Очікування чергового сеансу он-лайн;
  • Збільшення часу, проведеного он-лайн;
  • Зростання витрат на Інтернет-послуги.

Ознаки Інтернет-залежності:

  • Абсолютне поглинання Інтернетом;
  • Потреба у збільшенні часу он-лайнових сеансів;
  • Виникнення проблем із оточенням;
  • Намагання приховати реальний час перебування в Інтернет-мережі;
  • Залежність настрою від використання Інтернету.

Психологічні симптоми:

  • Гарне самопочуття або ейфорія під час роботи за комп’ютером;
  • Неможливість зупинитися;
  • Постійне збільшення кількості часу перебування в Інтернеті;
  • Зневага родиною і друзями;
  • Відчуття спустошення, тривоги, роздратованості в періоди перебування поза Інтернетом;
  • Брехня про своє захоплення близьким людям;
  • Проблеми з навчанням.

 

 

 

Фізичні симптоми:

  • Біль у ділянці зап’ястя через напруження м’язів;
  • Сухість в очах;
  • Головний біль;
  • Біль у спині;
  • Нерегулярне харчування;
  • Недотримання правил особистої гігієни;
  • Порушення сну.

Діти, які тривалий час сидять за комп’ютером, не хочуть рухатися. Вони говорять, що в них болять ноги. І це дійсно так. Оскільки сидячий спосіб життя – це невеликі фізичні навантаження, то погано «працюють» судини, порушується функція роботи м’язів.

Хто повинен навчати дітей користуватись комп’ютером?

Саме в сім’ї закладаються основи поведінки дитини в реальному світі, і віртуальний простір не має бути винятком. Батькам варто приділяти суттєву увагу вихованню дітей і підвищенню їхньої обізнаності щодо загроз інформаційного середовища.

Необхідно пам’ятати, що комп’ютер для дітей є інструментом навчання й розвитку, а не лише розваг та ігор.

Психологи рекомендують батькам:

По-перше, цікавитися, що їхні діти роблять в Інтернеті і як вони взагалі використовують комп’ютер. Треба намагатися регламентувати час, проведений дитиною за комп’ютером. Доречно, коли мама або тато бере участь у покупці ігор і знає, у чому полягає їхня суть. Головне – увійти у простір дитини. І лише розпочавши розмовляти її мовою, можна перетягнути дитину з віртуального простору в реальний.

По-друге, батькам варто пам’ятати, що комп’ютер «перебуває у стані війни з фізіологією людини», насильно приковуючи її до стільця, чого допускати не можна. Треба заздалегідь планувати прогулянки на свіжому повітрі, частіше намагатися проводити з дитиною відверті розмови.

Зрозуміло, що без комп’ютера та інформаційних технологій розвиток майбутнього уявити досить важко.

Ізолювати дитину від оволодіння сучасними інформаційними новинками та їхніми можливостями – означає позбавити її змоги повноцінно інтегрувати в суспільство в дорослому житті. Але контролювати, як дитина використовує комп’ютер, - це першочергове завдання батьків.

Розвиваючись у сучасних умовах, варто завжди пам’ятати, що здоров’я  - важлива складова нашого життя. Пам’ятайте про це й навчайте своїх дітей берегти своє здоров’я, уникаючи загроз інформаційного середовища.

Підготувала Є.Грабовська